Jaký je nejzdravější jídelníček?
Zjistěte, co říkají poslední vědecké poznatky o vašich oblíbených potravinách, tak abyste mohli volit pro sebe i své blízké to nejlepší.
Role korporátního vlivu v epidemii obezity
Ze stejného důvodu, z jakého tabákový průmysl přidává do výrobků nikotin navíc, potravinářský průmysl zaměstnává specialisty na chuť. Chtějí dosáhnout stejného cíle: maximalizovat neodolatelnost svých výrobků.
Postihnutí populace úmrtími způsobenými tabákem nešlo na vrub pouze masové výrobě a marketingu levných cigaret. Tabákové společnosti aktivně vyhledávaly způsoby, jak udělat své výrobky ještě žádanějšími, například stříkali tabákové listy nikotinem a látkami jako amoniak, aby cigarety uživatelům poskytly ještě větší nikotinové povzbuzení. Potravinářský průmysl zaměstnává chuťové inženýry mající podobný úkol: maximalizovat neodolatelnost výrobků.
Chuť je nejzásadnějším faktorem při výběru jídla. Sůl, cukr a tuk poskytují tři základní cesty k sestavení „superstimulačního“ a „hyperchutného“ jídla lákajícího lidi k impulzivnímu nakupování a posléze kompulzivní konzumaci. Jídlo je záměrně sestavováno tak, aby cílilo na naše spouštěče a překonalo jakékoliv biologické bariéry, pomáhající nám udržet příjem potravy v přiměřených mezích.
Potravinářský průmysl je velký byznys. Samotný průmysl zpracovaných potravin vynáší ročně přes 2 biliony dolarů. To jim dodává ekonomickou moc k manipulaci nejen chuťových profilů, ale také veřejné politiky a vědeckého bádání. Potravinářský, alkoholový a tabákový průmysl těžili ze stejných odporných taktik: blokace regulací chránících zdraví, kooptace v odborných organizacích, vytváření předvojových/falšených skupin (front groups) a překrucování vědeckých poznatků. Jejich společná strategie by nás neměla překvapit, jelikož jde o provázaná odvětví. Jednoho času například firma Phillip Morris vlastnila Kraft i Miller Brewing.
V jediném roce potravinářský průmysl utratil více než 50 miliónů dolarů za najmutí stovek lobbistů, kteří měli ovlivnit legislativu. Většina z nich byli „přeběhlíci“, bývalí federální zaměstnanci, kteří přebíhají mezi průmyslem a regulačními orgány a mohou tak prosazovat korporátní zájmy zevnitř. Odměnou je jim pohodlná práce v lobbování po „službě veřejnosti.“ V následujícím roce průmysl získal novou zbraň, nový bič, který dobře doplnil všechen ten cukr v metodě cukru a biče. 21. ledna 2010 Nejvyšší soud rozhodl ve prospěch organizace Citizen's United a povolil korporacím utrácet neomezené množství peněz za kampaně a reklamy k pošpinění kohokoliv, kdo se jim opováží postavit do cesty. Není divu, že se naši volení úředníci tak důkladně stáhli z boje a nechali nás pod nadvládou mocného potravinářského průmyslu, který má své vlastní zájmy.
Podobně to funguje i v jiných částech světa. Výzvy komunity veřejného zdraví k přijetí dobrovolných standardů jsou slabé a setkávají se nejen se silným odporem vůči smysluplné změně, ale také rozsáhlým nadnárodním obchodem a investicemi z ciziny, které utvrzují ochranu zisků potravinářského průmyslu a zapisují ji do zákonů země.
Korupční komerční vliv dosahuje až k lékařským sdružením. Uvedu příklad připomínající tehdejší reklamy typu „Jaké by si objednal lékař“, cílící na cigarety. American Academy of Family Physicians přijala miliony od společnosti Coca Cola, z části explicitně za tím účelem, aby „vyvinula vzdělávací materiál pro spotřebitele týkající se nápojů a sladidel.“
V první linii boje se využívá tzv. hnutí zdola v podobě astroturfingových skupin, které mají zamaskovat korporátní sdělení. Podobně jako předvojová skupina Get Government Off Our Back (s nezapomenutelným akronymem GGOOB) založená RJ Reynoldem pro boj s regulací tabáku, tak i uskupení Americans Against Food Taxes je klamné a mohlo by být stejně dobře nazýváno Food Industry Against Food Taxes. Síla předvojových skupin je dostatečná na to, aby stmelila korporátní konkurenty. Sugar Association a Corn Refiners Association spojily zbraně s National Confectioners, aby navázaly spolupráci s Americans for Food and Beverage Choice.
Další oblíbenou taktikou ověřenou tabákovým průmyslem jsou výzkumné předvojové skupiny, které lze použít k rozvracení vědeckého procesu utvářením dle vlastních požadavků nebo potlačením vědeckých poznatků nepodporujících agendu korporátních podniků. Příkladem je příběh trans tuků. Nejen, že výrobci potravin dlouho popírali, že by byly trans tuky spojeny s onemocněním, ale ještě k tomu aktivně pracovali na omezení vyšetřování a na diskreditaci zjištěných poznatků.
A důsledek? Celosvětový počet obětí potravin s vysokým obsahem trans tuků, nasyceného tuku, soli a cukru je 14 milionů. Každý rok. Neschopnost zemí napříč světem obrátit aktuální situaci s obezitou „není selháním (osobní) vůle,“ řekla generální ředitelka Světové zdravotnické organizace. „Jedná se o selhání politické vůle zakleknout mocný potravinářský a nápojový průmysl.“ Svůj proslov před National Academy of Medicine nazvaný „Obezita a cukrovka: plíživá pohroma“ ukončila slovy: „Zájmy veřejnosti musí být upřednostněny před zájmy korporací.“
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
- Perry CL, Creamer MR. The childhood obesity epidemic: lessons learned from tobacco. J Pediatr. 2014;164(1):178-85.
- Ortiz SE, Zimmerman FJ, Gilliam FD. Weighing in: the taste-engineering frame in obesity expert discourse. Am J Public Health. 2015;105(3):554-9.
- McCrory MA, Suen VM, Roberts SB. Biobehavioral influences on energy intake and adult weight gain. J Nutr. 2002;132(12):3830S-4S.
- Zimmerman FJ. Using marketing muscle to sell fat: the rise of obesity in the modern economy. Annu Rev Public Health. 2011;32:285-306.
- Scrinis G. Big Food corporations and the nutritional marketing and regulation of processed foods. Canadian Food Studies. 2015;2(2):136-45.
- Smith J, Cianflone K, Biron S, et al. Effects of maternal surgical weight loss in mothers on intergenerational transmission of obesity. J Clin Endocrinol Metab. 2009;94(11):4275-83.
- Moodie R, Stuckler D, Monteiro C, et al. Profits and pandemics: prevention of harmful effects of tobacco, alcohol, and ultra-processed food and drink industries. Lancet. 2013;381(9867):670-9.
- Lobbying spending database food & beverage, 2009. Center for Responsive Politics.
- Steier G. Dead people don’t eat: food governmentenomics and conflicts-of-interest in the USDA and FDA. J Environ Public Health. 2012;7(1):1-77.
- Citizens United v Federal Election Commission. 130 S.Ct. 876 08-205 (Roberts Court 2010).
- Swinburn BA, Sacks G, Hall KD, et al. The global obesity pandemic: shaped by global drivers and local environments. Lancet. 2011;378(9793):804-14.
- Brownell KD. Thinking forward: the quicksand of appeasing the food industry. PLoS Med. 2012;9(7):e1001254.
- Swinburn B, Vandevijvere S. WHO report on ending childhood obesity echoes earlier recommendations. Public Health Nutr. 2016;19(1):1-2.
- Liggett & Myers Tobacco Company Campaign: Doctor ordered. Tobacco.Stanford.edu.
- Kirk SF, Penney TL, Freedhoff Y. Running away with the facts on food and fatness. Public Health Nutr. 2010;13(1):147-8.
- Yanamadala S, Bragg MA, Roberto CA, Brownell KD. Food industry front groups and conflicts of interest: the case of Americans against food taxes. Public Health Nutr. 2012;15(8):1331-2.
- About. Americans for Food and Beverage Choice.
- Barnes DE, Bero LA. Industry-funded research and conflict of interest: an analysis of research sponsored by the tobacco industry through the Center for Indoor Air Research. J Health Polit Policy Law. 1996;21(3):515-42.
- Mialon M, Mialon J. Corporate political activity of the dairy industry in France: an analysis of publicly available information. Public Health Nutr. 2017;20(13):2432-9.
- Schleifer D. We spent a million bucks and then we had to do something: the unexpected implications of industry involvement in trans fat research. Bull Sci Technol Soc. 2011;31(6):460-71.
- Beaglehole R, Bonita R, Horton R, et al. Priority actions for the non-communicable disease crisis. Lancet. 2011;377(9775):1438-47.
- Chan M. WHO Director-General addresses health promotion conference. World Health Organization. Published June 10, 2013.
- Chan M. Obesity and diabetes: the slow-motion disaster. Milbank Q. 2017;95(1):11-4.
- Chan M. Obesity and diabetes: the slow-motion disaster keynote address at the 47th meeting of the National Academy of Medicine. World Health Organization. Published October 17, 2016.