Jaký je nejzdravější jídelníček?
Zjistěte, co říkají poslední vědecké poznatky o vašich oblíbených potravinách, tak abyste mohli volit pro sebe i své blízké to nejlepší.
Jižanská strava, která je dobré pro duši
To nejlepší z původu jižanského jídelníčku je spojeno s rostlinnou západoafrickou stravou.
Zatížení kardiovaskulárním onemocněním v komunitě Afroameričanů nadále zůstává vysoké a je primární příčinou nerovností v očekávané délce života mezi černošským a bělošským obyvatelstvem. Proč tak velký rozdíl v nemocnosti? Kvůli většímu zatížení rizikovými faktory, jako je vysoký krevní tlak, cukrovka, obezita a vysoký cholesterol. A co stojí za těmito rizikovými faktory? Většina je odvozená od stravování. Mezi různými etnickými skupinami vychází podíl lidí dodržujících zásady zdravého stravování obecně nejhůře u černochů. V tomto celonárodním průzkumu většina černošských Američanů jedla obzvláště nezdravě, jak definuje American Heart Association.
Afroameričané čelí jedinečným obtížím při dodržování výživových doporučení. Jednou z těchto obtíží je jejich touha dodržovat kulturní tradice jižanské kuchyně. Některé součásti jižanské kuchyně jsou skvělé. Není nic zdravějšího než kapustové listy, batáty, rajčata, luštěniny (hrách a fazole černé oko), vodní meloun, ostružiny, kukuřice a okra. Až z toho dostávám hlad. Nicméně na druhou stranu jižanský jídelníček často obsahuje hodně přidaných tuků, cukrů a soli. Hojně se v něm používají tučná masa a jídlo se připravuje fritováním. Třeba smažené kuře a chitlins, což jsou vepřové vnitřnosti. Jde o pokrmy bohaté na sodík a nasycený tuk, což jsou prvky spojené s chronickým onemocněním.
Odkud pochází zvyk pojídat vepřové vnitřnosti? Je potřeba podívat se do minulosti. Jižanská strava je způsob stravování, který si zotročení Afričané osvojili z nouze, ve snaze přežít otroctví na americkém Jihu. Taková strava je v hlubokém kontrastu s tradičním západoafrickým jídelníčkem v zemích jejich původu. Tam se stravovali převážně rostlinně a základem stravy byla listová zelenina, ovoce, luštěniny, ořechy, zelenina, celozrnné obiloviny a ještě další zelenina. Nicméně tyto tradice byly pozapáděny a poníženy na stravu bohatou na smažené pokrmy, slazené nápoje a spoustu červeného a zpracovaného masa.
Dobrou zprávou však je, že stále více Afroameričanů si osvojuje rostlinné stravování ve snaze bojovat se zdravotními problémy. Pomáhá tomu i rostoucí hnutí restaurací podávajících veganskou jižanskou stravu, zdravější rostlinné pokrmy. Odborník na soul food, Adrian Miller, dokonce napsal, že po ochutnávce pokrmů napříč zemí mu bylo jasné, že kreativní energie jižanské stravy zazáří nejlépe v restauracích zaměřených na náročnou, vegetariánskou a veganskou klientelu. Jenže mají dosah i k lidem, kteří to potřebují nejvíce? Restaurace jsou většinou v oblastech s více afroamerickými obyvateli a větší chudobou. Značná část těchto restaurací sídlí v tzv. potravinových pouštních zónách, kde je nedostatek supermarketů. Podniky tedy mají potenciál poskytovat zdravější jídlo rezidentům v sousedství. Takže větší počet restaurací s jižanskou kuchyní a rostoucí hnutí okolo černošského veganství může poskytnout další příležitosti k ovlivnění stravovacích návyků v komunitě Afroameričanů. Zejména s ohledem na fakt, že některé podniky umí nabídnout i kurzy vaření. Navázání dobrých vztahů mezi veřejným zdravotnictvím a veganskými jižanskými restauracemi je příležitostí, jak přimět více dospělých Afroameričanů jíst rostlinná jídla. Slibný první krok ke zmírnění některých nerovností ve zdraví bělochů a černochů.
„Nehaníme maso,“ prohlásili majitelé řetězce veganských jižanských restaurací podporujících zdravé stravování v afroamerické komunitě. „Jsme vyzdvihovači rostlin,“ snažící se provázat to nejlepší z původní stravy s převážně rostlinnou západoafrickou stravu 14. století. Doufáme, že v lidech vzbudíme pocit, že veganství je ve skutečnosti legitimní součástí černošské kultury a identity. Možný je i přesah do konceptu sociální spravedlnosti ve snaze zvrátit účinky cílených marketingových kampaní řetězců s rychlým občerstvením zaměřených na děti s barevnou pletí.
Tomuto hnutí pomohl pozitivní náhled mnoha osobností černošské kultury na rostlinnou stravu. Nejen kapacity typu Coretta Scott King a Cory Booker, ale třeba i hvězdy NBA nebo Samuel L. Jackson a Beyoncé. Pak také aktivista Dick Gregory, který je v pop kultuře známým komikem, ale také otevřeným zastáncem zdravého veganství. Ovlivnila ho Alvenia Fulton, která stvořila takové jižanské jídlo, které je dobré pro duši. Místo oslavování skutečnosti, že otrokáři odpírali otrokům přístup ke kvalitním potravinám, se rozhodla přesvědčovat černošské komunity, aby na jídlo nahlíželi jako na nástroj ke zdraví a léčení. Podporovala čerstvé celistvé suroviny jako prostředek k vyléčení nebo úlevě od ochromujícího zatížení chronickými nemocemi.
Černošští vegetariáni a vegani ukazují, že rostlinné stravování není jen pro bílé lidi, a nikdy nebylo. Dokonce se můžeme vrátit staletí nazpět k novinám The Liberator z 19. století. Abolicionistické noviny, kam William Lloyd Garrison napsal svou slavnou esej se slovy: „Budu stejně krutý jako pravda a stejně nekompromisní jako právo.“ Ve vydání z roku 1853 bylo psáno: „Člověk, jehož žaludek je naplněn zvířecími ohavnostmi … nemůže ocenit vyšší morálku a intelektuální nauky o nic více, než svině dokáže ocenit perlový náhrdelník. Logika, humor a obdaření jazykem, toho je na podobné lidi škoda.“ „Kdyby jen Američané věnovali více pozornosti tomu, co správě jíst a pít, řídili by se pravidly, která jim poskytuje zkušenost a věda,“ (čímž měli na mysli vegetariánskou stravu), „tak by Amerika mohla být během jediného roku z půlky konvertována k protiotrokářství, míru, střídmosti, pozemkové reformě, ženským právům atd.“
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
- Carnethon MR, Pu J, Howard G, et al. Cardiovascular health in African Americans: a scientific statement from the American Heart Association. Circulation. 2017;136(21):e393-423.
- Kirkpatrick SI, Dodd KW, Reedy J, Krebs-Smith SM. Income and race/ethnicity are associated with adherence to food-based dietary guidance among US adults and children. J Acad Nutr Diet. 2012;112(5):624-35.e6.
- Rehm CD, Peñalvo JL, Afshin A, Mozaffarian D. Dietary intake among us adults, 1999-2012. JAMA. 2016;315(23):2542-53.
- Crimarco A, Turner-McGrievy GM, Adams S, Macauda M, Blake C, Younginer N. Examining demographic characteristics and food access indicators from the location of vegan soul food restaurants in the south. Ethn Health. 2019:1-16.
- Sankofa J, Johnson-Taylor WL. News coverage of diet-related health disparities experienced by black Americans: a steady diet of misinformation. J Nutr Educ Behav. 2007;39(2 Suppl):S41-4.
- Sterling SR, Bowen SA. The potential for plant-based diets to promote health among Blacks living in the United States. Nutrients. 2019;11(12):2915.
- African Heritage Diet. Oldways.
- McBride S. More African Americans adopting vegan diet to combat health problems. Chicago Sun-Times. June 19, 2019.
- Crimarco A, Turner-McGrievy GM, Botchway M, et al. “We’re Not Meat Shamers. We’re Plant Pushers.”: How Owners of Local Vegan Soul Food Restaurants Promote Healthy Eating in the African American Community. J Black Stud. 2020;51(2):168-93.
- Williams JP. Black Americans Ditch Meat – and Stereotypes. U.S. News. May 27, 2019.
- Weisse TA. “Alone in a sea of rib-tips”: Alvenia Fulton, natural health, and the politics of soul food. J Hist Med Allied Sci. 2019;74(3):292-315.
- Garrison WL. To the public. The Liberator. January 1, 1831.
- George WS. Reform in diet. The Liberator. December 23, 1853.