Jaký je nejzdravější jídelníček?
Zjistěte, co říkají poslední vědecké poznatky o vašich oblíbených potravinách, tak abyste mohli volit pro sebe i své blízké to nejlepší.
Triky, jak přimět děti jíst doma zdravěji
Triky jako vykrajování zeleniny do zábavnějších tvarů, nenápadné přidávání rozmixované listové zeleniny do omáček a také výchova ke zdravému životnímu stylu mohou pomoci vylepšit dětský jídelníček.
Pokud dětem nabídnete brokolici nebo tabulku čokolády, co myslíte, že si vyberou? Studie ukázala, že 4 z 5 dětí zvolí čokoládu.
Jak pyšní asi musíte být, pokud jste rodiče dětí, kteří si raději vyberou brokolici? Co se stane, když na brokolici dáme nálepku, na které bude vyobrazený Elmo? Když byla na brokolici nálepka s Elmem, bylo to půl na půl, 50 % dětí si vybralo brokolici.
Funguje to také ve školách. Stačil obrázek Spongeboba říkajícího: „Už máš své fazole?“ a u chlapců vzrostl zájem o zelené fazolky o 37 %, u dívek pak o 17 %. Stačila jedna malá cedule a děti jedly zřetelně více zeleniny.
Už jsme zjistili, že bychom měli sušenky nalámat (nebo ještě lépe vyřadit), abychom minimalizovali jejich spotřebu u dětí. Jak bychom měli krájet zeleninu, abychom naopak maximalizovali spotřebu? Které vizuální úpravě zeleniny podle vás dají děti věku 9-12 let přednost? Velkým kouskům, plátkům, hranolkům nebo hvězdičkám? A mají raději větší nebo menší verzi?
Výsledky byly zcela jasné. Ukázalo se, že „tvar měl na děti velký vliv, děti jasně dávají přednost nakrájené zelenině.“ Hvězdičky se jim líbily nejvíce. A co plátky versus hranolky? Žádný rozdíl. Velikost tvarů hrála roli jen v případě celých kusů zeleniny, u té děti upřednostňovaly běžné velikosti před miniaturami.
Pokud se stále nechtějí do zeleniny zakousnout, můžete zkusit stejný trik, který používám, když chci, aby náš pes snědl něco, co mu nechutná: namočte to do arašídového másla. Podávání zeleniny s arašídovým máslem „může úspěšně zvýšit příjem zeleniny u dětí, které ji horlivě odmítají.“ Pomoci může také namáčení zeleniny do salátového dresinku.
Pak máme vždy možnost zeleninu do něčeho nenápadně přidat. „V současné studii byly brokolice, květák, rajčata, dýně a cuketa potají přidány do známých pokrmů tak, aby se zachoval vzhled, chuť a struktura původních receptů.“ Příkladem je přidání zeleninového pyré do těstovinové omáčky. Rodiny to ani nepostřehly.
Nemělo by to být jediným způsobem, jak do dětí dostat zeleninu. „Nepozorované přidání zeleniny do pokrmů“ může mít příznivý účinek na příjem zeleniny u dětí, ale neměl by to být jediný způsob, jak dětem zeleninu podávat. Protože obliba původně nechtěné zeleniny může být zvýšena opakovaným vystavováním dané zelenině, je důležité používat několik metod. Měli bychom se ujistit, že děti přijdou do styku se zeleninou v různých podobách, zejména pak v podobě celých kusů zeleniny.“ Děti totiž nebudou bydlet s rodiči věčně.
Když bude nejhůř, můžete vyrobit tematickou videohru. Partnerství veřejného a soukromého sektoru stvořilo „The Quest to Lava Mountain“, hru, ve které můžete sklízet kapustu a získávat znalosti o zdravotních přínosech „konzumace zdravých potravin, jako je ovoce, zelenina a celozrnné obiloviny, a také znalosti o škodlivých účincích konzumace nezdravého jídla.“
Jaká je nejlepší metoda, jak přimět děti jíst více ovoce a zeleniny? Tato studie se zabývala všemi možnými přístupy rodičů k problematice. Měli byste je do toho tlačit, nebo tomu dát spíše volný průběh? Co bylo nejdůležitějším faktorem? Výsledky ukázaly, že nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím konzumaci ovoce u dětí byla… počkejte si na to… spotřeba ovoce u jejich rodičů. To stejné víceméně platí i pro zeleninu.
Pokud chceme, aby naše děti jedly zdravě, musíme jim svým chováním jít příkladem. Vědci dospěli k závěru, že k navýšení „spotřeby ovoce a zeleniny u dětí by rodiče měli být především naváděni k tomu, aby napřed zlepšili svou vlastní stravu.“
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
- M. K. Spill, L. L. Birch, L. S. Roe, B. J. Rolls. Hiding vegetables to reduce energy density: An effective strategy to increase children's vegetable intake and reduce energy intake. Am. J. Clin. Nutr. 2011 94(3):735 - 741.
- A. D. Blatt, L. S. Roe, B. J. Rolls. Hidden vegetables: An effective strategy to reduce energy intake and increase vegetable intake in adults. Am. J. Clin. Nutr. 2011 93(4):756 - 763.
- C. A. Johnston, J. L. Palcic, C. Tyler, S. Stansberry, R. S. Reeves, J. P. Foreyt. Increasing vegetable intake in Mexican-American youth: A randomized controlled trial. J Am Diet Assoc 2011 111(5):716 - 720.
- A. Olsen, C. Ritz, L. Kramer, P. Moller. Serving styles of raw snack vegetables. What do children want? Appetite 2012 59(2):556 - 562.
- N. Beasley, S. Sharma, R. Shegog, R. Huber, P. Abernathy, C. Smith, D. Hoelscher. The quest to Lava Mountain: Using video games for dietary change in children. J Acad Nutr Diet 2012 112(9):1334 - 1336.
- D. Marchiori, L. Waroquier, O. Klein. Split them! smaller item sizes of cookies lead to a decrease in energy intake in children. J Nutr Educ Behav. 2012 May-Jun;44(3):251-5.
- C. Vereecken, A. Rovner, L. Maes. Associations of parenting styles, parental feeding practices and child characteristics with young children's fruit and vegetable consumption. Appetite 2010 55(3):589 - 596.
- B. Wansink, D. R. Just, C. R. Payne, M. Z. Klinger. Attractive names sustain increased vegetable intake in schools. Prev Med 2012 55(4):330 - 332.
- K. K. Isoldi, S. Dalton, D. P. Rodriguez, M. Nestle. Classroom "cupcake" celebrations: observations of foods offered and consumed. J Nutr Educ Behav. 2012 Jan-Feb;44(1):71-5.
- J. O. Fisher, J. A. Mennella, S. O. Hughes, Y. Liu, P. M. Mendoza, H. Patrick. Offering “dip” promotes intake of a moderately-liked raw vegetable among preschoolers with genetic sensitivity to bitterness. J Acad Nutr Diet 2012 112(2):235 - 245.
- J. S. Litt, M.-J. Soobader, M. S. Turbin, J. W. Hale, M. Buchenau, J. A. Marshall. The influence of social involvement, neighborhood aesthetics, and community garden participation on fruit and vegetable consumption. Am J Public Health 2011 101(8):1466 - 1473.
- L. Suriano. Veggiecation: A Culinary Nutrition Education Program About Vegetables.
- B. Wansink, K. van Ittersum, J. E. Painter. How descriptive food names bias sensory perceptions in restaurants. Food Qual Prefer. 2005 16(5):393-400.
- B. Wansink. Changing eating habits on the home front: Lost lessons from World War II research. J Public Policy Mark. 2002 21(1):90-99.
- B. Wansink, S.-B. Park. Sensory suggestiveness and labelling: Do soy labels bias taste? J Sens Stud. 2002 17(5):483 - 491
Images thanks to More Good Foundation via flickr, and to fir0002 and Evan-Amos via Wikimedia. Thanks to Ellen Reid and Shane Barrett for their Keynote help.