Jaký je nejzdravější jídelníček?
Zjistěte, co říkají poslední vědecké poznatky o vašich oblíbených potravinách, tak abyste mohli volit pro sebe i své blízké to nejlepší.
Lékařům možná uniká ten nejdůležitější nástroj
Co by se mohlo stát, kdyby se na lékařské škole učilo, jak dostat stravu na vynikající úroveň?
Většina úmrtí ve Spojených státech souvisí s výživou – a je možné jim předejít. Vzhledem k tomu, že nejčastější příčinou úmrtí i zdravotního postižení v USA je strava, očekávali bychom, že je výživa tou nejprobíranější látkou na všech lékařských fakultách. Naneštěstí tomu tak není. Výživě se v lékařské praxi věnuje málo pozornosti. Tento stav může pramenit „z velké části z těžkého nedostatku výživového vzdělávání na všech úrovních lékařského výcviku,“ jak píše skupina předních lékařů.
Koneckonců, celistvá rostlinná strava s minimem rafinovaných sacharidů a živočišných výrobků prokázala svou schopnost zvrátit srdeční onemocnění. Kromě ochrany před naším největším zabijákem poskytuje také ochranu před cukrovkou 2. typu a rakovinou, což jsou další z nejčastějších příčin úmrtí. Takže jak tyto poznatky ovlivnily lékařské vzdělání? Studenti lékařských fakult stále mají v průběhu čtyřletého vzdělávání méně než 20 hodin výuky zaměřené na výživu. Většina z těchto hodin má navíc jen omezený klinický význam. Před třiceti lety pouze 37 % lékařů prošlo byť jediným kurzem výživy. Podle posledního národního průzkumu toto číslo od té doby kleslo na 27 %. Po dokončení studia je to ještě horší.
Zde je oficiální seznam všech požadavků pro zájemce o specializaci v oboru kardiologie. Musíte provést 50 ergometrických testů (testování srdce při zátěži), zúčastnit se nejméně 100 katetrizací srdce a tak dále. Nikde v tomto 34stránkovém seznamu požadavků však nenajdete jakoukoliv zmínku o výživě. Možná to nechávají na praktických lékařích?
Na oficiálním 35stránkovém seznamu požadavků, které musejí všeobecní lékaři splnit, není jediná zmínka o výživě. Při ucházení se o studium na lékařské fakultě taktéž nejsou požadovány žádné znalosti z oblasti výživy. Zájemci o lékařskou profesi místo toho musejí ovládat organickou chemii a fyziku. Většina znalostí z těchto předmětů není relevantních pro lékařskou praxi. Proč jsou tedy požadovány? Slouží hlavně k protřídění studentů. Neměli bychom však třídit studenty na základě dovedností, které lékař skutečně využije? Zhoubná a krátkozraká povaha procesu výběru se stává zřejmou v okamžiku, kdy si člověk uvědomí, že kvality, které mohou vést k úspěchu v nějakém kurzu předmedicínské organické chemie, například silná soupeřivost, nezpochybňování a pečlivé učení se nazpaměť, nejsou nutně stejné kvality, které by měly mít schopní lékaři. Co takhle místo kurzu počtů vyžadovat kurz výživy a fyziku nahradit etikou?
Navzdory zanedbávání výživy v lékařství veřejnost považuje lékaře za jeden z nejspolehlivějších zdrojů informací týkajících se výživy. Pokud však lékař neví, o čem mluví, může naopak přispět k onemocněním souvisejícími s nesprávnou výživou. Chceme-li zabránit rostoucímu přílivu chronických onemocnění ve Spojených státech, lékaři se musejí stát součástí jeho řešení. Je pravda, že se v oblasti výživy stále ještě máme co učit, ale již nepotřebujeme další studie k tomu, abychom začali brát výživu vážně – okamžitě. Jedná se o snadno dostupný nástroj, který může zdravotnictví posloužit. Potřebné znalosti již nějakou dobu máme k dispozici. Nyní potřebujeme vůli převést je do praxe. Zdůrazněním silné úlohy výživy bychom mohli výrazně zmenšit utrpení a zabránit zbytečným úmrtím.
Například taková iniciativa Million Hearts. Každý rok prodělají více než 2 milióny Američanů infarkt nebo mrtvici. Naše vláda tedy spustila iniciativu Million Hearts ve snaze zabránit 1 z 10 miliónů infarktů a mrtvic, ke kterým v průběhu příštích 5 let dojde. Jeden lékař na to však odvětil: „Proč se spokojit s 1 miliónem?“ Už máme všechny informace, které potřebujeme k vymýcení aterosklerotického onemocnění, našeho největšího zabijáka, který se však v populacích konzumujících především rostlinnou stravu prakticky nevyskytuje.
Někteří z nejuznávanějších kardiovaskulárních patologů na světě prohlásili, že potřebujeme snížit náš cholesterol tak nízko, aby se nejen zabránilo dalšímu onemocnění, ale také došlo ke zvrácení nemoci u více než 80 % pacientů. Zprůchodníme znovu tepny bez použití léčiv a chirurgie, stabilizujeme nebo zlepšíme průtok krve u 99 % pacientů, kteří se rozhodnou jíst zdravě a zbavit se špatných návyků. Tím v podstatě odstraníme jejich riziko prodělání infarktu, dokonce i v nejpokročilejších případech onemocnění srdce.
Nicméně, tyto koncepty nejsou na lékařských fakultách vůbec vyučovány. Místo toho je pozornost zaměřena na chirurgické zákroky, které často poskytnou pouze úlevu od příznaků nemoci. Ve skutečnosti totiž neléčíte příčinu samotného onemocnění. Řešením je tedy upravit lékařské vzdělávání. Znamenitá znalost výživy může lékařům pomoci zbavit nás našeho největšího zabijáka – srdečního onemocnění.
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
- S Devries, JE Dalen, DM Eisenberg, V Maizes, D Ornish, A Prasad, V Sierpina, AT Weil, W Willett. A deficiency of nutrition education in medical training. Am J Med. 2014 Sep;127(9):804-6.
- C Lenders, K Gorman, H Milch, A Decker, N Harvey, L Stanfield, A Lim-Miller, J Salge-Blake, L Judd, S Levine. A novel nutrition medicine education model: the Boston University experience. Adv Nutr. 2013 Jan 1;4(1):1-7.
- PM Kris-Etherton, SR Akabas, CW Bales, B Bistrian, L Braun, MS Edwards, C Laur, CM Lenders, MD Levy, CA Palmer, CA Pratt, S Ray, CL Rock, E Saltzman, DL Seidner, L Van Horn. The need to advance nutrition education in the training of health care professionals and recommended research to evaluate implementation and effectiveness. Am J Clin Nutr. 2014 May;99(5 Suppl):1153S-66S.
- MA Kadoch. Conquering atherosclerosis starts with improving medical education. Am J Cardiol. 2012 Feb 15;109(4):599-600.
- ACGME Program Requirements for Graduate Medical Education in Internal Medicine. 2008.
- ACGME Program Requirements for Graduate Medical Education in Cardiovascular Disease in Internal Medicine.
- JS Alpert, R Coles. Premedical education. A modest proposal repeated. Arch Intern Med. 1987 Apr;147(4):633-4.
- TR Frieden, DM Berwick. The "Million Hearts" initiative--preventing heart attacks and strokes. N Engl J Med. 2011 Sep 29;365(13):e27.
- EJ Emanuel. Changing premed requirements and the medical curriculum. JAMA. 2006 Sep 6;296(9):1128-31.
- NP Morris. The neglect of nutrition in medical education: a firsthand look. JAMA Intern Med. 2014 Jun;174(6):841-2.
- CJ Murray, C Atkinson, K Bhalla, G Birbeck, R Burstein, D Chou, R Dellavalle, G Danaei, M Ezzati, A Fahimi, et al. The state of US health, 1990-2010: burden of diseases, injuries, and risk factors. JAMA. 2013 Aug 14;310(6):591-608.
- K Lovecchio, L Dundes. Premed survival: understanding the culling process in premedical undergraduate education. Acad Med. 2002 Jul;77(7):719-24.
Images thanks to Retama via Wikimedia Commons.