Jaký je nejzdravější jídelníček?
Zjistěte, co říkají poslední vědecké poznatky o vašich oblíbených potravinách, tak abyste mohli volit pro sebe i své blízké to nejlepší.
Předpojatost výzkumů financovaných potravinářským průmyslem
Potravinářské firmy byly přistiženy, jak se po vzoru tabákového průmyslu snaží podkopávat politiku veřejného zdravotnictví manipulací s vědeckým procesem.
Stejně jako jsou komáři přenašeči malárie, tak dle významného článku v jednom z nejprestižnějších lékařských časopisů jsou potravinářské společnosti označovány za přenašeče chronických onemocnění. Na rozdíl od epidemií infekčních onemocnění tito přenašeči v podobně potravinářských společností využívají sofistikované kampaně podkopávající naše snahy o zdravou veřejnost. Většina komárů si nemůže dovolit špičkové PR společnosti.
Klíčovým sdělením v článku bylo, že průmysl okolo alkoholu a zpracovaných potravin užívá podobných taktik jako tabákový průmysl, aby podkopal účinnou veřejnou politiku a programy v oblasti veřejného zdraví. Pod zpracované potraviny spadají třeba hamburgery, mražená hotová jídla, kuřecí medailonky, bramborové lupínky, koblihy, lízátka, bonbóny a podobně.
Silně zpracované potraviny a nápoje lze považovat za celosvětovou hrozbu pro veřejné zdraví. Nejlepším doporučením u těchto velmi zpracovaných potravin je, bez ohledu na jejich výživové parametry, vyhýbat se jim, nebo jejich konzumaci alespoň omezit.
V čem se tedy potravinářský průmysl podobá tomu tabákovému? První společnou strategií je zkreslování výsledků výzkumu. Například Philip Morris uskutečnil projekt Whitecoat, ke kterému si najal lékaře, aby za ně napsali a zveřejnili matoucí studie za účelem vyvracení spojitosti mezi pasivním kouřením a zdravotní škodlivostí. Firma zveřejňovala zkreslené vědecké zprávy, které se ji nejvíce hodily k tomu, aby byla popřena škodlivost kouření a informace týkající se zdraví byly potlačeny. Toto je skutečná vnitřní zpráva průmyslu popisující projekt Whitecoat. Je navržený tak, aby vyvrátil „mylnou představu“ ve vědě, že pasivní kouření je škodlivé.
Navíc při financování výzkumu potravinářskými společnostmi také dochází k předpojatosti. Studie ukazují předpojatost přítomnou ve výzkumu financovaném potravinářstvím. Takže potravinářské odvětví využívá ty stejné taktiky. Dodává dezinformace, využívá údajně protichůdných důkazů a skrývá nevyhovující informace.
Stejní najatí vědci, kteří posloužili ke zlehčování rizik pasivního kouření, posloužili i National Confectioners Association (Národní sdružení cukrářů), aby dali do světa zprávu, že také cukrovinky ve tvaru cigaret jsou v pořádku. Společnost Exponent samozřejmě nepřiznala žádný střet zájmů.
Podobnosti mezi strategiemi používanými tabákovým, alkoholovým a potravinářským průmyslem nejsou překvapující, zvláště s ohledem na tok lidí, finančních prostředků a činností v těchto odvětvích. Někdy jsou dokonce propojené. Například Philip Morris vlastnil Kraft (potraviny) a Miller Brewing (pivovar).
Takže, jaká je jejich strategie? Jak popsal bývalý komisař FDA, strategie tabákového průmyslu byl zapracována do scénáře napsaného právníky. Každá společnost tabákového průmyslu pracující s veřejností se musela scénář naučit v podstatě nazpaměť, žádné odchylky nebyly přípustné. V první řadě se vycházelo jednoduše z toho, že nebylo prokázáno, že by kouření způsobovalo rakovinu. Neprokázáno, neprokázáno, neprokázáno. Toto bylo neústupně a stále dokola opakováno. Vložte tenký klín pochybností, vytvořte kontroverzi a nikdy se neodchylujte od připraveného textu. Byl to jednoduchý plán a fungovalo to.
Interní poznámky průmyslu se o tom otevřeně vyjadřují. Pochybnost je naší zbraní, jelikož je to nejlepší způsob, jak se postavit informacím přítomným v myslích široké veřejnosti. Široká veřejnost je přesvědčena, že cigarety jsou nějakým způsobem zdraví škodlivé. Takže cíl č. 1: „Odstranit z myslí miliónů lidí falešné přesvědčení, že kouření cigaret způsobuje rakovinu plic a jiné nemoci; přesvědčení založené na fanatických předpokladech a klamavých zvěstech. Jde o nepodložená tvrzení a nevědecké výroky a domněnky lidí snažících se získat pozornost.“ Musíme „cigarety zbavit nálepky rakovinotvornosti co nejrychleji a jednou provždy prokázat, že nikdy nebyl předložen žádný vědecký a nezvratný důkaz o tom, že kouření cigaret způsobuje rakovinu.“
Je to podobné, jako to, co nyní dělá potravinářský průmysl, a pochází to od stejných lidí, kteří nám dodávají tabák a sladkosti.
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
- C T Wood. Re: Development of a Public Health Campaign about Second Hand Smoke. Exponent Failure Analysis Associates.
- R Moodie, D Stuckler, C Monteiro, N Sheron, B Neal, T Thamarangsi, P Lincoln, S Casswell, Lancet NCD Action Group. Profits and pandemics: prevention of harmful effects of tobacco, alcohol, and ultra-processed food and drink industries. Lancet. 2013 Feb 23;381(9867):670-9.
- K D Brownell, K E Warner. The perils of ignoring history: Big Tobacco played dirty and millions died. How similar is Big Food? Milbank Q. 2009 Mar;87(1):259-94.
- N Darmon, The good, the bad, and the ultra-processed. Public Health Nutr. 2009 Oct;12(10):1967-8.
- P Morris. Proposal for the organization of the Whitecoat Project.
- M Chopra, I Darnton-Hill. Tobacco and obesity epidemics: not so different after all? BMJ. Jun 26, 2004; 328(7455): 1558–1560.
- MM Murphy, L M Barraj, X Bi, N Stettler. Body weight status and cardiovascular risk factors in adults by frequency of candy consumption. Nutr J. 2013 Apr 30;12(1):53.
- A Landman. Smoking and Health Proposal. Tobacco Documents 1969.
- D D Alexander. Red Meat and processed meat consumption and cancer. Health Sciences Practice, Exponent, Inc.
- D Michaels. Manufactured uncertainty: protecting public health in the age of contested science and product defense. Ann N Y Acad Sci. 2006 Sep;1076:149-62.
Images thanks to Centers for Disease Control, Beao, and Lnmrl Beao via Wikimedia Commons and Steve Snodgrass via Flickr.