Jaký je nejzdravější jídelníček?
Zjistěte, co říkají poslední vědecké poznatky o vašich oblíbených potravinách, tak abyste mohli volit pro sebe i své blízké to nejlepší.
Je stárnutí nemoc?
Stárnutí je pravděpodobně jedním z nejdůležitějších nevyřešených problémů lidstva, přesto se na pochopení procesu stárnutí vynakládá méně než 0,1 % rozpočtu na výzkum.
Po desetiletí je v gerontologii jednou z nejspornějších otázek, zda by stárnutí samotné mělo být považováno za nemoc. Stárnutí je přirozené, znějí protiargumenty, takže nemůže být nemocí. Ano, ale přirozená je i infekce, přesto jí říkáme nemoc. Stárnutí je však univerzální. Ano, ale každý někdy chytne i nachlazení.
Když se lidí zeptáte, zda si myslí, že by výčet potíží měl být klasifikován jako nemoc, dostane se vám zvláštního mixu. Například závislost na alkoholu považují za nemoc, ale závislost na nikotinu ne. Zajímavé je, že laická veřejnost vnímá stárnutí více jako nemoc než lékaři, navzdory historickému sklonu medicíny dělat zdravotní problém ze všeho. Kdo by mohl zapomenout na drapetomanii, duševní „onemocnění“ sužující otroky, kteří uprchli z plantáží. Masturbace byla také považována za nemoc a nabízelo se chirurgické „řešení“. Homosexualita byla oficiálně označována za nemoc ještě za mého života. Přesto se medicína zdráhá označit stárnutí za onemocnění.
A proč záleží na tom, jak je nazveme? Ať říkáme růži růže nebo jinak, bude vadnout stejně rychle. Věříme totiž, že klasifikace jako onemocnění povede k větší relokaci zdrojů na výzkum stárnutí. Stejně jako nedávná deklarace obezity za nemoc pomohla s výzkumem obezity. Stárnutí je pravděpodobně jeden z nejdůležitějších nevyřešených problémů lidstva, přesto jde méně než 0,1 procenta rozpočtu National Institutes of Health na výzkum porozumění procesu stárnutí. Ačkoliv je stárnutí asi hlavní příčinou onemocnění a úmrtí, jen 4 ze 14 učebnic všeobecného lékařství o něm mají kapitolu. A 5 ze 14 se o stárnutí vůbec nezmiňuje. Věda o stárnutí zřejmě byla „odsunuta do zapomnění a rezervována pro nepraktické projekty a výstřední rozmary ne zcela hodné vážné vědecké úvahy“.
Proč velký farmaceutický průmysl neinvestuje do něčeho, co by byl naprostý trhák? Proč utrácet peníze za výzkum, když je mohou utratit za marketing neprověřených produktů proti stárnutí, které již prodávají? Mnoho předních řad doplňků stravy vlastní výrobci léčiv. Jsou to oni, kdo prodává tzv. „dermokosmetiku“ a „omlazující“ pleťové krémy. Výrobce léčiv Sanofi dokonce spolupracoval s Coca-Cola, aby vytvořili „nápoj krásy“. Už teď rychlým tempem vydělávají peníze na důvěřivosti a zoufalství lidí svými výrobky proti stárnutí. Proč plýtvat cennými penězi na marketing na prokazování, že něco vážně funguje?
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org