Jaký je nejzdravější jídelníček?
Zjistěte, co říkají poslední vědecké poznatky o vašich oblíbených potravinách, tak abyste mohli volit pro sebe i své blízké to nejlepší.
Kdo určuje, zda jsou potravinářské přídatné látky bezpečné?
O bezpečnosti potravinářských přídatných látek nerozhoduje FDA, nýbrž sami výrobci těchto chemikálií.
Listopad 2013. US Food and Drug Administration oznámil své plány prakticky eliminovat transmastné kyseliny ze zpracovaných potravin. Odkazovali na statistiku Centers for Disease Control and Prevention o tom, že odstranění částečně ztužených olejů z potravin by mohlo zabránit více než 10 000 infarktů a tisícům úmrtí každý rok. V současnosti si transmastné kyseliny užívají tzv. GRAS statusu. Zkratka v překladu znamená: Všeobecně uznávané jako bezpečné. Jak se vlastně stalo, že byly tyto vražedné tuky označeny za bezpečné? Kdo o tom vlastně rozhoduje?
V současné době je uznání statusu GRAS pro danou látku prováděno tak, že výrobce potravinářské přísady sám vyhodnotí bezpečnost dané látky a dospěje k závěru, že její použití je bezpečné. Skutečně? Přečetl jsem to správně? Společnost, která vyrábí látku, rozhoduje o tom, jestli je nebo není bezpečná?
Tento přístup je běžně označován jako „GRAS samourčení.“ Aby toho nebylo málo, nejen, že nemusí informovat veřejnost, nemusí informovat ani FDA (Úřad pro kontrolu potravin a léčiv). Cože? V poznámce pod čarou vysvětlují, že společnost může dobrovolně informovat FDA. Zkrátka řeknou, že vytvořili novou přídatnou látku a rozhodli, že je bezpečná. A ani toto není jejich povinností.
Ve výsledku se již nasčítalo odhadem 6 000 platných rozhodnutí o bezpečnosti, která umožňují použití více než 10 000 látek v potravinářském odvětví. K tomu dalších odhadem 1 000 bezpečnostních rozhodnutí výrobců není ohlášeno FDA ani veřejnosti. Výrobci a obchodní sdružení učinili zbývající rozhodnutí bez přezkumu FDA vlastním úsudkem, že totiž látky, které sami prodávají, jsou bezpečné.
Výrobci nejsou povinni informovat FDA o výsledcích vlastního hodnocení bezpečnosti. Někdy to oznámí úřadu prostě jako hotovou věc. Přinejmenším v těch případech, kdy zveřejní svá rozhodnutí o tom, co dávají do našeho jídla, snad postupují čestně a najdou si nezávislou třetí stranu v podobě poroty odborníků hodnotících bezpečnost. Cílem této studie bylo zjistit, jak to je ve skutečnosti.
Ze 45 GRAS oznámení dobrovolně podaných FDA bylo 22 % rozhodnutí učiněno osobou zaměstnanou přímo v dané společnosti, ve 13 % procentech rozhodoval někdo zaměstnaný firmou vybranou výrobcem přídatné látky a v 64 % procentech rozhodla porota odborníků vybraná výrobcem nebo firmou, kterou si k tomu výrobce najal. Spočítali jste si to? Ano, to znamená, že 0 % bezpečnostních rozhodnutí bylo provedeno nezávisle.
Ohromujících 100 % členů poroty odborníků pracovalo přímo nebo nepřímo PRO firmy, které vyrábějí danou potravinářskou přídatnou látku! 100 %! A to se bavíme jen o těch, o kterých výrobci FDA řekli. A ty stejné nájemné odborníky používají znovu a znovu. Marion Nestle, ženu bedlivě sledující dění v této oblasti, to přivedlo k otázce: „Jak je možné, že FDA dovoluje výrobcům, aby sami rozhodovali o tom, jestli jsou jejich potravinářské přídatné látky bezpečné?“
Možná je to proto, že mnoho společností zásobujících nás každodenně potravinami se rozrostlo do podoby korporátních obrů, již mají takový politický vliv, jaký by jim mnoho vlád států mohlo závidět. Samotná společnost PepsiCo utratila za jediný rok k prosazování svých zájmů u Kongresu přes 9 miliónů dolarů (cca 200 milionů korun).
Skutečnost, že potravinářské přídatné látky, jako jsou transmastné kyseliny, dostaly zelenou a rok co rok zabíjí tisíce Američanů, tolik nepřekvapí ty z nás, kteří jsou si vědomi toho, že tři největší lobbistické firmy ve Washingtonu nyní zřejmě pracují pro potravinářský průmysl.
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
- D. Stuckler, S. Basu, M. McKee. Commentary: UN high level meeting on non-communicable diseases: An opportunity for whom? BMJ. 2011 343:d5336.
- T. G. Neltner, H. M. Alger, J. T. O'Reilly, S. Krimsky, L. A. Bero, M. V. Maffini. Conflicts of interest in approvals of additives to food determined to be generally recognized as safe: Out of balance. JAMA Intern Med. 2013 173(22):2032 - 2036.
- T. G. Neltner, N. R. Kulkarni, H. M. Alger, M. V. Maffini, E. D. Bongard, N. D. Fortin, E. D. Olson. Navigating the US food additive regulatory program. CCompr. Rev. Food Sci. Food Saf. 2011 10(6):342 - 368.
- S. O. Kolset. Obesity and corporate responsibility. Public Health Nutr. 2006 9(1):99 - 100.
- R. Moodie, D. Stuckler, C. Monteiro, N. Sheron, B. Neal, T. Thamarangsi, P. Lincoln, S. Casswell. Profits and pandemics: Prevention of harmful effects of tobacco, alcohol, and ultra-processed food and drink industries. Lancet. 2013 381(9867):670 - 679.
- M. Nestle. Conflicts of interest in the regulation of food safety: A threat to scientific integrity. JAMA Intern Med. 2013 173(22):2036 - 2038.
- Food and Drug Administration, Department of Health and Human Services. 2013. Tentative Determination Regarding Partially Hydrogenated Oils; Request for Comments and for Scientific Data and Information. Federal Register Docket No. FDA2013N1317. 78 FR :67169 -67175.
Images thanks to mseery via flickr