Jaký je nejzdravější jídelníček?
Zjistěte, co říkají poslední vědecké poznatky o vašich oblíbených potravinách, tak abyste mohli volit pro sebe i své blízké to nejlepší.
Nemocnice prodávající nemoci
Hnutí za odstranění poboček rychlého občerstvení z nemocnic se podobá úspěšnému hnutí z 80. let za zákaz prodeje tabákových výrobků v nemocnicích.
Potravinářský průmysl vynakládá miliardy na reklamu. Náklady na propagaci jednotlivých sladkostí se mohou pohybovat v desítkách milionů, a to už jsou léta staré údaje. Samotný McDonald každý rok investuje do reklamy miliardu dolarů. Vedle těchto dat bledne každoroční investice milionu dolarů Národního onkologického institutu na podporu spotřeby ovoce a zeleniny nebo 1,5 milionu vynaložených na osvětu o cholesterolu. A ona McMiliarda má dlouhé prsty.
Firma McDonald ovlivňuje chuťové preference dětí ještě předtím, než se naučí zavázat si tkaničky. V raném věku 3 až 5 let předškoláci upřednostňují chuť jídla a nápojů, pokud se domnívají, že pochází z McDonald’s. To platí dokonce i pro mrkev. Baby karotka umístěná na sáčku s logem McDonald’s jim údajně chutnala lépe.
A pak, pokud onemocní, mohou stravu z McDonaldu jíst i v nemocnici. Téměř jedna ze tří dětských nemocnic má ve svých prostorách fastfoodovou restauraci, což vede rodiče k pozitivnějšímu náhledu na to, jak zdravá je strava z McDonaldu. Nebo si mohou rovnou zakoupit právo na pojmenování: Dětská nemocnice Ronalda McDonalda.
U výukových nemocnic je na vrcholu seznamu Krispy Kreme. Možná by nemocnice měly přehodnotit podávání vysokokalorické fastfoodové stravy na tom samém místě, kde se také starají o naše nejzávažněji nemocné.
To připomíná boj v 80. letech, když jsme se snažili dostat z nemocnic tabák a obhájci veřejného zdraví podávali radikální návrhy, jako že by se v nemocnicích neměly prodávat cigarety. Tím, že pracujeme na tom, aby byly naše nemocnice zcela bez tabáku, se stáváme součástí globální kampaně k úplné eliminaci tabákového moru. Tento úkol je obtížný, ale zrovna tak bylo obtížné vymýtit neštovice.
Možná je čas přestat prodávat v nemocnicích nemoci.
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
- L I Lesser. Prevalence and Type of Brand Name Fast Food at Academic-Affiliated Hospitals. J Am Board Fam Med September-October 2006 vol. 19 no. 5 526-527.
- A Malhotra. It’s time to ban junk food on hospital premises. BMJ. 2013 Jun 26;346:f3932.
- G Hastings. Why corporate power is a public health priority. BMJ. 2012 Aug 21;345:e5124.
- M Nestle, M F Jacobson. Halting the obesity epidemic: a public health policy approach. Public Health Rep. 2000 Jan-Feb; 115(1): 12–24.
- H B Sahud, H J Binns, W L Meadow, R R Tanz. Marketing Fast Food: Impact of Fast Food Restaurants in Children's Hospitals. Pediatrics 2006;118;2290.
- T N Robinson, D L Borzekowski, D M Matheson, H C Kraemer. Effects of Fast Food Branding on Young Children’s Taste Preferences. Arch Pediatr Adolesc Med. 2007 Aug;161(8):792-7.
- J Barnhart, S Wassertheil-Smoller. Racial Disparities in Health Care. JAMA. 2002;287(22):2942-2943.
- A M Ho. Reducing Smoking in Hospitals. A Time for Action. JAMA. 1985 May 24-31;253(20):2999-3000.
- M Simon. How McDonald’s Exploits Philanthropy and Targets Children.
Images thanks to Poster Boy NYC via Flickr.