Jaký je nejzdravější jídelníček?
Zjistěte, co říkají poslední vědecké poznatky o vašich oblíbených potravinách, tak abyste mohli volit pro sebe i své blízké to nejlepší.
Triky, jak přimět děti zdravě jíst ve škole
Intervence mající za účel zlepšit kvalitu výživy dětí ve školách zahrnovaly všechno možné: zmenšení velikosti sušenek, přidání ovoce k dortíčkům podívaným na třídních oslavách, vymýšlení lákavých jmen pro zeleninu, ale i komplexnější strategie jako „ozelenění“ školních osnov a změnu nabídky školních jídelen.
Co se stane, když podáte jedné skupině dětí talíř sušenek a druhé skupině talíř se stejným množstvím sušenek, ale místo celých sušenek budou všechny rozpůlené a oběma skupinám řeknete, ať sní, kolik chtějí? Snížení velikosti sušenek vedlo ke snížení počtu zkonzumovaných kalorií o 25 procent.
„Cílem této studie bylo pomoci s překonáním stravovacích návyků podporujících obezitu, které jsou podpořeny dostupností velkých porcí“ nezdravých jídel. A „zjištění naznačují, že snížení velikosti sušenek (bez změny celkového množství jídla) snižuje u dětí krátkodobý příjem energie.“ Jedná se tedy o „dietní strategii“ vhodnou k nenápadnému snížení konzumace sušenek.
Víte však, co takové sušenky obsahují? Částečně ztužený olej, trans-tuky. Ty by neměl jíst nikdo. Napadá mě dokonce další „dietní strategie“ ke snížení příjmu sušenek u dětí: žádné jim nedávejte.
Je pravda, že se to lehčeji řekne, než udělá. Ve městě South Bay na Floridě dokonce poté, co rodiče a školní správci navrhli zakázat nezdravé jídlo, „málem dostala nesouhlasící část rodičů a učitelů z informace mrtvici.“
V Texasu byli rodiče tak pobouřeni, že přinutili zákonodárce, aby schválili novelu zvanou Safe Cupcake Amendment. Ta je známá také jako Laurenův zákon a zajišťuje, že rodiče a prarodiče žáků mohou při příležitosti oslav narozenin do školy přinést jídlo, jaké sami uznají za vhodné.
Dobře. Co kdybyste jen nabídli ke stávajícímu výběru z dortíků a podobných věcí častých na třídních oslavách také nějaké ovoce? Aby vědci mohl sledovat reakce na přidání čerstvého ovoce, „nabídli výzkumníci k jídlu poskytnutému rodiči také mísy čerstvého nakrájeného ovoce“ na dvou ze čtyř oslav v mateřské škole. Nebylo vynaloženo žádné zvláštní úsilí, které by motivovalo žáky k výběru ovoce, jednoduše ho tam položili. Budou děti skutečně jíst ovoce, když mají k dispozici narozeninový dort, zmrzlinu a sýrové křupky, které pokrývají skoro třetinu jejich denního kalorického příjmu? Ano! V průměru každé dítě snědlo 1 porci. Sýrové křupky dostaly na frak!
Školy mají nyní k dispozici celé vzdělávací osnovy, například Veggiecation, která spočívá v představení nového druhu zeleniny ve školních třídách každý měsíc. Informace jsou okořeněny výživovými mantrami „vláknina = šťastné bříško“ a podobnými. A funguje to. „Aktivní zapojení žáků do ochutnávání a hodnocení zeleninových pokrmů evidentně přispělo k vyšší konzumaci“ představovaného druhu zeleniny.
Jedna škola byla schopna v některých případech zdvojnásobit spotřebu zeleniny – stačilo dát zelenině lákavá jména. Žáci základní školy jedli dvakrát více mrkve, když se jí přezdívalo „mrkev rentgenového vidění“, tento název působil lépe než obyčejná „mrkev“ nebo obecné pojmenování „jídlo dne“.
Co takhle „úderná brokolice“ nebo „bláznivé zelené fazolky“? Co třeba přezdívat brokolici „malé chutné stromečky“? Děti si poté brokolici dávali o 100 % častěji a zelené fazolové lusky o 177 % častěji.
Závěr: tyto studie ukazují, že použití lákavých názvů k popisu zdravých pokrmů ve školní jídelně je „velmi účinné, trvalé a škálovatelné řešení, které vyžaduje jen nepatrné množství (nebo žádné) peněz nebo zkušeností.“ „Tato jména nebyla pečlivě tvořena a probírána ve skupinových diskuzích a předběžně testována.“ Jednoduše si je vymysleli. To je nápad! Děti se tím nadchly a jedly zdravěji po celé měsíce, stačilo k tomu přitom jen dávat zelenině bláznivé názvy.
Celkový příjem zeleniny vzrostl takřka o 100 %. V kontrolní škole nepoužívající lákavé názvy jídel byla výchozí spotřeba zeleniny nízká a časem dokonce ještě poklesla. Proč to tak už nedělá každá škola v tomto státě?! Navrhněte to na příští schůzi vašeho spolku rodičů a přátel školy.
A pokud chcete být opravdu odvážní, můžete se připojit k výživné školní obědové revoluci vedené průkopnickými organizacemi, jako je New York Coalition for Healthy School Food.
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
- M. K. Spill, L. L. Birch, L. S. Roe, B. J. Rolls. Hiding vegetables to reduce energy density: An effective strategy to increase children's vegetable intake and reduce energy intake. Am. J. Clin. Nutr. 2011 94(3):735 - 741.
- A. D. Blatt, L. S. Roe, B. J. Rolls. Hidden vegetables: An effective strategy to reduce energy intake and increase vegetable intake in adults. Am. J. Clin. Nutr. 2011 93(4):756 - 763.
- C. A. Johnston, J. L. Palcic, C. Tyler, S. Stansberry, R. S. Reeves, J. P. Foreyt. Increasing vegetable intake in Mexican-American youth: A randomized controlled trial. J Am Diet Assoc 2011 111(5):716 - 720.
- A. Olsen, C. Ritz, L. Kramer, P. Moller. Serving styles of raw snack vegetables. What do children want? Appetite 2012 59(2):556 - 562.
- N. Beasley, S. Sharma, R. Shegog, R. Huber, P. Abernathy, C. Smith, D. Hoelscher. The quest to Lava Mountain: Using video games for dietary change in children. J Acad Nutr Diet 2012 112(9):1334 - 1336.
- D. Marchiori, L. Waroquier, O. Klein. 'Split them!' smaller item sizes of cookies lead to a decrease in energy intake in children. J Nutr Educ Behav. 2012 May-Jun;44(3):251-5.
- C. Vereecken, A. Rovner, L. Maes. Associations of parenting styles, parental feeding practices and child characteristics with young children's fruit and vegetable consumption. Appetite 2010 55(3):589 - 596.
- B. Wansink, D. R. Just, C. R. Payne, M. Z. Klinger. Attractive names sustain increased vegetable intake in schools. Prev Med 2012 55(4):330 - 332.
- K. K. Isoldi, S. Dalton, D. P. Rodriguez, M. Nestle. Classroom "cupcake" celebrations: Observations of foods offered and consumed. J Nutr Educ Behav 2012 44(1):71 - 75.
- J. O. Fisher, J. A. Mennella, S. O. Hughes, Y. Liu, P. M. Mendoza, H. Patrick. Offering "dip" promotes intake of a moderately-liked raw vegetable among preschoolers with genetic sensitivity to bitterness. J Acad Nutr Diet 2012 112(2):235 - 245.
- J. S. Litt, M.-J. Soobader, M. S. Turbin, J. W. Hale, M. Buchenau, J. A. Marshall. The influence of social involvement, neighborhood aesthetics, and community garden participation on fruit and vegetable consumption. Am J Public Health 2011 101(8):1466 - 1473.
- L. Suriano. Veggiecation: A Culinary Nutrition Education Program About Vegetables.
- B. Wansink, K. van Ittersum, J. E. Painter. How descriptive food names bias sensory perceptions in restaurants. Food Qual Prefer. 2005 16(5):393-400.
- B. Wansink. Changing Eating Habits on the Home Front: Lost Lessons from World War II Research. J Public Policy Mark. 2002 21(1):90-99.
- B. Wansink, S.-B. Park. Sensory suggestiveness and labelling: Do soy labels bias taste? J Sens Stud. 2002 17(5):483 - 491
- S. Finz. Big food fight on Bay Area's school menus / Santa Clara's strict proposal highlights a healthy debate. SFGate. Published 4:00 a.m., Monday, May 22, 2006.
Images thanks to bookgrl via flickr, and New York Coalition for Healthy School Food. Thanks also to Ellen Reid and Shane Barrett for their Keynote help.