Jaký je nejzdravější jídelníček?
Zjistěte, co říkají poslední vědecké poznatky o vašich oblíbených potravinách, tak abyste mohli volit pro sebe i své blízké to nejlepší.
Vědomé stravování vs. kognitivní defúze při chuti na jídlo
Ze všech dovedností mindfulness se kognitivní defúze jeví jako nejúčinnější, nejjednodušší a nejefektivnější přístup ke zvládání chuti na jídlo.
Uvědomělé stravování je praktika plné přítomnosti při konzumaci jídla. Může sem patřit zpomalení tempa, vychutnávání si každého sousta a naladění se na signály sytosti vašeho těla. Když jste něčím rozptýleni, jíte obvykle rychleji a déle. Například muži a ženy randomizováni ke konzumaci při sledování televize snědli v průměru o kus pizzy více a o 71 % více makarónů se sýrem, celkem téměř 300 kalorií navíc. To samotné by vám za rok připsalo 3,6 kilogramu. Mohlo by to pomoci vysvětlit, proč v průzkumu zjistili, že jedinci s nadváhou hlásili konzumaci takřka poloviny jídel při sledování televize. Výzkumníci ze Stanfordu zjistili, že o víkendech je dětský kalorický příjem až ze čtvrtiny zkonzumován před TV.
Podobně také účastníci studie mající za úkol věnovat při jídle plnou pozornost konverzaci v rádiu nebo detektivnímu příběhu nahranému na kazetě (podcasty z minulého tisíciletí) ve výsledku snědli mnohem více. Například o 77 % více zmrzliny než bez vyrušování. Dokonce i účast v konverzaci při stolování s přáteli může nevědomky zvýšit příjem jídla.
Nepozornost při jídle může ovlivnit i příští konzumaci. Když lidem při hraní karet na počítači podáte jídlo s fixními kaloriemi, tak pak za půl hodiny sní téměř dvakrát tolik sušenek. Jakoby si plně neuvědomovali, kolik toho předtím vlastně snědli, když byli rozptýleni. A naopak když lidem pustíte audionahrávku povzbuzující k vědomé konzumaci a soustředění na vzhled, vůni, chuť a texturu jídla, tak o pár hodin později snědí méně sušenek, než lidé, kteří jedli v tichu, případně poslouchali nějakou neutrální audioknihu.
Vnímání senzorických kvalit jídla a reakcí našeho těla je jen jedním aspektem vnímavé konzumace. Uvědomělost je popisována jako vnímání každého okamžiku, šlechtíte ji věnováním pozornosti věci určitým způsobem, v přítomném okamžiku, tak nereaktivně, nesoudně a otevřeně, jak jen dokážete. Pouhé uvědomění nemusí stačit. Praktikování uvědomělého jezení při nakládání s chutěmi na jídlo zahrnuje tři dovednosti: uvědomění - schopnost monitorovat své chutě, přijetí - schopnost zdržet se souzení sama sebe, a pak něco, čemu se říká disidentifikace nebo kognitivní defúze. Jde o schopnost odlišit sama sebe od svých tužeb.
Když na vás udeří nějaká chuť, tak typickou reakcí je něco, čemu říkáme kognitivní restrukturalizace. Psychologický pojem pro odporování svým myšlenkám a nahrazení je alternativními myšlenkami. Například když na vás přijde myšlenka: „Musím si dát čokoládu,“ tak na místo pouhého popadnutí čokoládové tyčinky by restrukturalizace vypadala takto: „Ne, nemusím. Můžu si dát něco zdravějšího.“ To málokdy funguje. Více než sto sebou identifikovaných milovníků čokolády bylo randomizováno k hodině instrukcí ke kognitivní restrukturalizaci, a pak obdrželo balení čokoládových bonbónů. Čokoládu nosili u sebe celý týden a cílem bylo zjistit, jak odolají pokušení. A nevedli si o moc lépe než kontrolní skupina, která to zkoušela bez jakýchkoliv instrukcí.
V kontrastu s kognitivní restrukturalizací je další typ vědomého přístupu ke konzumaci nazýván kognitivní defúze. Ta spočívá v edukaci lidí sesadit své myšlenky na úroveň pouhých myšlenek, vytvořit mentální vzdálenost mezi jimi samými a chutěmi na jídlo. Reakce dle principu defúze na myšlenku „Potřebuji si dát čokoládu,“ by spočívala v pouhém pozorování této myšlenky („Všímám si, že mám pomyšlení dát si čokoládu.“) a poděkování mozku za myšlenku („Děkuji ti, mysli.“). Používaná je metafora s „myšlenko-busem“, kdy se lidé učí představit si sebe jako řidiče autobusu a své myšlenky jako pouhé pasažéry. Představíte si, jak převezmete kontrolu: „Díky za náměty, lidičky, ale tohle je můj autobus,“ a svůj autobus zastavíte a necháte negativní pasažéry vystoupit.
Kognitivní defúze byla podrobena přímému testu proti kognitivní restrukturalizaci ve stejném pokusu s čokoládou. Lidé, kteří dostali hodinovou instruktáž k defúzi, měli trojnásobnou šanci, že zůstanou čokoládovými abstinenty i tváří v tvář týdnu nepřetržitého pokušení. Defúze byla srovnávána s přijetím: lidé dostali pokyny pozorovat myšlenku nebo pocit, akceptovat jeho přítomnost a vybudovat si určitý stupeň tolerance vůči nepříjemným pocitům. Subjekty byly randomizovány k méně než půlhodině výuky o defúzi, přijetí, nebo do kontrolní skupiny, která čas strávila učením se techniky pro uvolnění svalů. Pak byli požádáni, aby u sebe nosili pět dní balení čokoládových bonbónů a ani se jich nedotkli. Skupina přijetí selhala, neporazila kontrolní skupinu. Zato defúzní skupina ano. Ze všech dovedností uvědomění je zřejmě kognitivní defúze tou nejúčinnější a zároveň jednoduchou a efektivní metodou pro zvládání chutí na nezdravé jídlo.
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
- Mathieu J. What should you know about mindful and intuitive eating? J Am Diet Assoc. 2009;109(12):1982-1987.
- Blass EM, Anderson DR, Kirkorian HL, Pempek TA, Price I, Koleini MF. On the road to obesity: Television viewing increases intake of high-density foods. Physiol Behav. 2006;88(4-5):597-604.
- Gore SA, Foster JA, DiLillo VG, Kirk K, Smith West D. Television viewing and snacking. Eat Behav. 2003;4(4):399-405.
- Matheson DM, Killen JD, Wang Y, Varady A, Robinson TN. Children’s food consumption during television viewing. Am J Clin Nutr. 2004;79(6):1088-1094.
- Boon B, Stroebe W, Schut H, Ijntema R. Ironic processes in the eating behaviour of restrained eaters. Br J Health Psychol. 2002;7(Pt 1):1-10.
- Bellisle F, Dalix AM. Cognitive restraint can be offset by distraction, leading to increased meal intake in women. Am J Clin Nutr. 2001;74(2):197-200.
- Hetherington MM, Anderson AS, Norton GNM, Newson L. Situational effects on meal intake: A comparison of eating alone and eating with others. Physiol Behav. 2006;88(4-5):498-505.
- Oldham-Cooper RE, Hardman CA, Nicoll CE, Rogers PJ, Brunstrom JM. Playing a computer game during lunch affects fullness, memory for lunch, and later snack intake. Am J Clin Nutr. 2011;93(2):308-313.
- Seguias L, Tapper K. The effect of mindful eating on subsequent intake of a high calorie snack. Appetite. 2018;121:93-100.
- Robinson E, Kersbergen I, Higgs S. Eating “attentively” reduces later energy consumption in overweight and obese females. Br J Nutr. 2014;112(4):657-661.
- Van Dam NT, van Vugt MK, Vago DR, et al. Mind the hype: a critical evaluation and prescriptive agenda for research on mindfulness and meditation. Perspect Psychol Sci. 2018;13(1):36-61.
- Lacaille J, Ly J, Zacchia N, Bourkas S, Glaser E, Knäuper B. The effects of three mindfulness skills on chocolate cravings. Appetite. 2014;76:101-112.
- Jenkins KT, Tapper K. Resisting chocolate temptation using a brief mindfulness strategy. Br J Health Psychol. 2014;19(3):509-522.
- Moffitt R, Brinkworth G, Noakes M, Mohr P. A comparison of cognitive restructuring and cognitive defusion as strategies for resisting a craved food. Psychol Health. 2012;27 Suppl 2:74-90.