Jaký je nejzdravější jídelníček?
Zjistěte, co říkají poslední vědecké poznatky o vašich oblíbených potravinách, tak abyste mohli volit pro sebe i své blízké to nejlepší.
Academy of Nutrition and Dietetics a jejich střety zájmů
Jaký vliv má korporátní sponzorství od potravinářských firem na organizaci American Academy of Family Physicians and the Registered Dietitian (dříve známou jako American Dietetic Association)?
Potravinářský průmysl zaujímá vlivné pozice na nečekaných místech. American Dietetic Association (ADA), největší sdružení odborníků na výživu na světě, je, podle svých slov, zasvěceno „zlepšování zdraví národa.“ Za tímto účelem podporují řadu výživových informačních listin, tzv. Nutrition Fact Sheets. Kdo je píše?
Dotčený průmysl platí ADA 400 000 Kč za jednu listinu a otevřeně se na psaní dokumentů podílí. ADA informační listiny poté prosazuje prostřednictvím svého vědeckého časopisu. Příkladem je třeba: „Co má máma dělat? Tipy pro zdravé stravování celé rodiny.“ Sponzorem a spoluautorem je společnost Wendy’s (řetězec rychlého občerstvení). „Jehněčí: Podstata chuti plné živin.“ Sponzorem jsou výrobci jehněčího masa. „Kakao a čokoláda: Sladké novinky.“ Sponzorem je Hershey Center for Health and Nutrition (Hershey = výrobce čokolády). „Vejce,“ sponzorované Egg Nutrition Center spadající pod American Egg Board. „Zodpovědné pití alkoholu“ od Distilled Spirits Council a „Přínosy žvýkaček,“ od Wrigley Science Institute. Nevěděl jsem, že Wrigley (výrobce žvýkaček) má vědecký institut…
V roce 2008 ADA oznámilo, že se společnost Coca-Cola stala jejich partnerem prostřednictvím sponzorského programu pro firemní vztahy. ADA „poskytuje partnerům národní platformu s vlastními akcemi a programy, nabízí přednostní přístup ke klíčovým vlivným osobnostem, myšlenkovým vůdcům a rozhodovacím činitelům na trhu s výživou.“ Tisková zpráva ADA rovněž upozornila na to, že „společnost Coca-Cola bude sdílet své výsledky výzkumu s členy ADA na fórech, například při odborných setkáních, a ve svých vědeckých pracích.“
Věděli jste, že rozličné nápoje Coca-Coly nijak neškodí potkaním varlatům?! Dělalo nám snad někdy něco takového starosti? Kdo ví, proč na to upozorňují.
Když byla American Academy of Family Physicians kritizována za své hrdé partnerství s Coca-Colou, které má podpořit vzdělávání pacientů o zdravém stravování, jejich výkonný viceprezident se snažil potlačit námitky slovy, že se nejednalo o precedentní spojenectví. Podobné vztahy měli po určitou dobu v minulosti také s Pepsi a McDonald’s. To mi připomíná podobný typ spojenectví z dob minulých.
Skutečnost, že Academy of Family Physicians spolupracovala s Pepsi a McDonald’s kritiky zjevně neuklidnila. Výkonný viceprezident proto pokračoval: Podívejte, i American Dietetic Association vydala programové prohlášení uvádějící, že „neexistují zdravé a nezdravé potraviny.“ Jde skutečně o oficiální postavení ADA k problematice. „Dělení konkrétních potravin na zdravé a nezdravé je příliš zjednodušené.“
ADA si pevně stojí zatím, že neexistují dobré a špatné potraviny. Tohoto postoje k věci pak využil potravinářský průmysl. V raných letech zastával tabákový průmysl podobnou myšlenku: kouření samo o sobě nebylo špatné, pouze „nadměrné“ kouření. Všeho s mírou.
Až sem tedy praktiční lékaři klesli? Ospravedlňovat zvrhlé spojenectví, které zakrýváme tím, co ostatní říkají a dělají, a popírat, že existují skutečně nezdravé, a tedy „špatné“ potraviny? Zajímalo by mě, kolik peněz ADA dostala od společnosti Coca-Cola a další potravinářských a nápojových společností, aby přišli s filozofií, že „neexistuje žádná dobrá nebo špatná potravina.“
V roce 2012 změnila American Dietetic Association svůj název na Academy of Nutrition and Dietetics. Změnila se s tím i jejich strategie? Koneckonců, nyní mají v názvu slovo „výživa“ (nutrition). V loňském roce jsem od jednoho ze svých oblíbených „hlídacích psů“ v oblasti průmyslu obdržel významnou zprávu, že Academy of Nutrition and Dietetics nadále pobírá každý rok milióny dolarů v podobě sponzorských darů od výrobců masa, zpracovaných potravin, mléčných výrobků, limonád a cukrovinek. Na oplátku nabízejí oficiální vzdělávací semináře, na kterých učí nutriční terapeuty, co mají říkat svým zákazníkům. Když tedy slyšíte označení „registrovaný nutriční terapeut,“ tak právě u tohoto sdružení jsou registrováni.
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
- M Simon. And Now a Word From Our Sponsors. Academy of Nutrition and Dietetics 2013 1 – 51.
- J H Freeland-Graves, S Nitzke. Position of the academy of nutrition and dietetics: Total diet approach to healthy eating. J Acad Nutr Diet 2013 113(2):307 – 317.
- L Tóthová, J Hodosy, K Mettenburg, H Fábryová, A Wagnerová, J Bábívcková, M Okuliarová, M Zeman, P Celec. No harmful effect of different Coca-cola beverages after 6 months of intake on rat testes. Food Chem Toxicol 2013 62:343 – 348.
- J L Murray. Coke and the AAFP - The Real Thing or a Dangerous Liaison? Fam Med 2010 42(1):57 – 58.
- K D Brownell, K E Warner. The perils of ignoring history: Big Tobacco played dirty and millions died. How similar is Big Food? Milbank Q 2009 87(1):259 – 294.
Images thanks to Stanford Research into the Impact of Tobacco Advertising