Jaký je nejzdravější jídelníček?
Zjistěte, co říkají poslední vědecké poznatky o vašich oblíbených potravinách, tak abyste mohli volit pro sebe i své blízké to nejlepší.
Jsou děti, které pijí vodu, chytřejší?
Většina dětí od probuzení do odchodu do školy nevypije žádnou čistou vodu. Intervenční studie však ukazují, že tento stav mírné dehydratace může nepříznivě ovlivnit výkon ve škole.
Jaký je stav hydratace zdravých dětí ve Spojených státech? Prevence buněčné dehydratace je nedílnou součástí hormonálních, imunitních, neurologických, kardiovaskulárních, svalových, gastrointestinálních a skeletálních funkcí. Takže vědci získali vzorky moči od skupiny 9-11letých dětí z Los Angeles a Manhattanu na cestě do školy, aby posoudili, jak na tom jsou. 50 dolarů za vyčurání do šálku – to není špatné.
Studie byla motivována nedávnými studiemi v Izraeli, které ukázaly, že děti nejsou dostatečně hydratované, ale Izrael je v poušti! Takže proto zopakovali studii za chladnějších a méně suchých podmínek – a přesto na tom byly americké děti stejně špatně jako ty izraelské. Moč od téměř dvou třetin dětí byla příliš koncentrovaná, což je indikátor dehydratace.
Proč? Nepily dostatek vody. Tři čtvrtiny dětí mezi okamžikem probuzení a odchodem do školy nepily žádnou vodu. Ale většina z nich jedla snídani, takže něco pít musely. Problém je v tom, že ostatní nápoje nejsou tak hydratační. Úroveň sodíku, cukrů a aminokyselin v mléce a džusu může způsobit scvrkávání buněk a spustit vylučování hormonu, který signalizuje dehydrataci. A co má být? Existuje opravdu nějaký negativní vliv mírné dehydratace na schopnost fungovat ve škole?
V minulosti byla většina studií o hydrataci a duševním fungování provedena na dospělých v extrémních podmínkách, jako například když lidé cvičí při teplotě nad 40 stupňů, nebo vědci dali lidem silné diuretikum jako je Lasix a poslali je na běžecký pás. „Většina studií o hydrataci a kognitivním výkonu byla provedena na vojenském personálu, aby bylo možné vyhodnotit schopnost vojáků fungovat za extrémních okolností. Snadno si představíme, že voják bojující v poušti s těžkým batohem a ochranným oblekem musí být ve vrcholné fyzické a kognitivní formě. Je však velmi obtížné tyto poznatky převést na normální okolnosti.“ Ale tři nové studie to udělaly.
Jednoduchá studie. Vezměte skupinu školních dětí, náhodně jim přidělte na pití sklenici vody nebo ne, a pak jim všem dejte test a uvidíte, kdo bude skórovat lépe. A vítězem byla… sklenice vodní skupiny. Závěr: „Výsledky této studie naznačují, že dokonce i děti ve stavu mírné dehydratace, která není vyvolaná úmyslnou deprivací nebo tepelným stresem a životem v extrémním klimatu, mohou mít prospěch z pití většího množství vody a zlepšit svůj kognitivní výkon.“
Takže voda fungovala u dětí z 2. a 3. třídy, a co prvňáčci? Stejný design experimentu, ale namísto toho, aby děti ve vodní skupině musely vypít sklenici, vodní skupina dostala vodu a bylo jim řečeno, aby vypily tolik, kolik chtěly. A opět se ukázalo významné zlepšení ve výkonu v různých úkolech, což vede k stejnému závěru: Dokonce i za podmínek mírné dehydratace lze kognitivní výkony dětí zlepšit pitím vody.
A poslední studie, právě publikovaná a zatím největší, to všechno opravdu dala dohromady. Opět se zjistilo, že pozoruhodné množství dětí je na začátku školního dne ve stavu mírné, dobrovolné dehydratace, a také se ukázalo, že existuje významná negativní korelace mezi dehydratací a například schopností pamatovat si čísla. Náhodně vybrané skupině nabídli vodu, a tyto děti se v průměru cítily lépe a také měly lepší výkony. Ačkoli dehydratace může ovlivnit některé kognitivní schopnosti více než jiné, „je to nepříznivý stav, díky kterému může být školní den pro děti náročnější“.
Dokonce i lékaři si zjevně toto spojení často neuvědomují. Nedávná studie zjistila, že pracovníci ve zdravotnictví „nedoceňují důležitost správné hydratace pro duševní zdraví „Kdo by se vůbec o důležitost lidské hydratace zajímal tak vážně, aby provedl takovou studii? European Hydration Institute, sponzorovaný částečně… společností Coca-Cola. Významné zlepšení v kognitivním výkonu, ale ne pomocí koly! A také ne díky Ritalinu či nějaké nové droze, prostě díky čisté vodě.
Přemýšlejte o tom, kolik by farmaceutické firmy mohly vydělávat, pokud by mohly prodávat cukrové tabletky, ale dětem řekněte jen, aby si vzaly falešnou pilulku… se sklenicí vody.
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
- J. D. Stookey, B. Brass, A. Holliday, A. Arieff. What is the cell hydration status of healthy children in the USA? Preliminary data on urine osmolality and water intake. Public Health Nutr 2012 15(11):2148 - 2156
- V. M. Sharma, K. Sridharan, G. Pichan, M. R. Panwar. Influence of heat-stress induced dehydration on mental functions. Ergonomics 1986 29(6):791 - 799
- M. S. Ganio, L. E. Armstrong, D. J. Casa, B. P. McDermott, E. C. Lee, L. M. Yamamoto, S. Marzano, R. M. Lopez, L. Jimenez, L. Le Bellego, E. Chevillotte, H. R. Lieberman. Mild dehydration impairs cognitive performance and mood of men. Br. J. Nutr. 2011 106(10):1535 - 1543
- C. J. Edmonds, D. Burford. Should children drink more water?: The effects of drinking water on cognition in children. Appetite 2009 52(3):776 - 779
- C. J. Edmonds, B. Jeffes. Does having a drink help you think? 6-7-Year-old children show improvements in cognitive performance from baseline to test after having a drink of water. Appetite 2009 53(3):469 - 472
- R. Fadda, G. Rapinett, D. Grathwohl, M. Parisi, R. Fanari, C. M. Cal`o, J. Schmitt. Effects of drinking supplementary water at school on cognitive performance in children. Appetite 2012 59(3):730 - 737
- M. Sécher, P. Ritz. Hydration and cognitive performance. J Nutr Health Aging 2012 16(4):325 - 329
- J. E. Holdsworth. The importance of human hydration: perceptions among healthcare professionals across Europe. British Nutrition Foundation Nutrition Bulletin, 37, 1624 2012 37(NA):16-24
Images thanks to aka Kath via flickr. Thanks to Cipher on PhotoRee, Maxim Fetissenko, PhD, and Laurie-Marie Pisciotta for their Keynote help.