Jaký je nejzdravější jídelníček?
Zjistěte, co říkají poslední vědecké poznatky o vašich oblíbených potravinách, tak abyste mohli volit pro sebe i své blízké to nejlepší.
Dětské snídaňové cereálie za fasádou falešné výživnosti
Popisování přední části obalu různými sděleními o obsažených živinách má za cíl odvést pozornost od skutečnosti, že není vhodné podávat dětem pestrobarevné marshmallow cereálie k snídani.
American Medical Association začala varovat obyvatele před nadměrnou konzumací cukru už před více než 75 lety, a to zčásti na základě porozumění, že „cukr poskytuje tělu pouze kalorie; vitamíny poskytnuté jinými potravinami pak spotřebovává na své zpracování.“ Přidané cukry tedy nejsou jen prázdnými kaloriemi, ale mají přímo zápornou výživovou hodnotu. Čím více cukru sníte, tím více živin ztratíte.
Vzhledem k jednoznačnosti vědeckých důkazů se FDA rozhodl přimět výrobce zpracovaných potravin deklarovat na etiketě „přidané cukry“. National Yogurt Association to rozlítilo, protestovala proti deklaraci přidaných cukrů, jelikož „přidané cukry“ jsou nutné pro zvýšení chutnosti jejich výrobků (jogurtů). Výrobci nezdravých potravin zpochybnili důkazy stojící za rozhodnutím a zmrzlinářský průmysl se zřejmě domnívá, že jeho zákazníci jsou na porozumění informaci příliš hloupí, takže je lepší ji na etiketách neuvádět. Největší světový výrobce cereálií, Kellog, zaujal podobný postoj. Neměli bychom prý mást spotřebitele, a pokud se pro to FDA navzdory námitkám rozhodne, mělo by být upozornění na cukr uvedeno jen malým písmem pod čarou. Jejich cílem je poskytnout spotřebitelům užitečné informace, aby se mohli informovaně rozhodnout. A to říká společnost, která o svých cereáliích Froot Loops tvrdí, že jsou plné lahodné ovocné chuti, ovocné vůně a pestrých barev. Jsou vyrobeny z celozrnných obilovin a „lehce oslazeny.“ Dobrý zdroj vlákniny.
Lehce oslazeny? Froot Loops obsahují více cukru než kobliha od Krispy Kreme. Froot Loops obsahují na váhu více než 40 % cukru.
Tabákový průmysl používal podobné termíny jako „lehký“, „nízký“ a „mírný“ k navození dojmu, že jsou jejich výrobky zdravější - než mu to bylo nedávno zakázáno. Cukrovarnický průmysl teď vede podobný souboj o to, jestli jejich terminologie „zdravé“, „přírodní“ a „lehce slazené“ je nebo není podobně klamavá.
Podívejte se však na všechny ty přidané vitamíny a minerály. To byl jeden ze způsobů, jakým výrobci cereálií zareagovali na volání po zákazu slazených cereálií. General Mills bránil cereálie Franke Berry, Trix a Lucky Charms, jelikož jsou obohaceny o esenciální vitamíny. Dozvěděl jsem se, že Sir Grapefellow byly cereálie s příchutí hroznů a hvězdičkovými sladkými marshmallows s příchutí hroznů. Nemějte obavu, jsou „nabité vitamíny.“
„Slazené snídaňové cereálie,“ prohlásila dr. Jean Mayerová z Harvardu, ale „nejsou kompletním jídlem, a to ani při obohacení o 8-10 vitamínů.“ „Myslím, že váš názor je dobře přijímán,“ odpověděl senátor McGovern, „tyto výrobky jsou asi špatně označeny, možná by se pro ně lépe hodilo označení ‚cukrovinky s vitamíny‘ než cereálie.“
Potištění krabic tvrzeními o výživnosti může vytvořit „fasádu falešné výživnosti,“ a odvést pozornost od nelichotivých vlastností, jako je nadměrný obsah cukru. Zjistilo se, že většina rodičů špatně chápe tvrzení běžně uváděná na dětských cereáliích, z čehož vyvstávají obavy o zdraví veřejnosti. Zjistilo se také, že krabice cereálií označené jako „nízkokalorické“ v průměru paradoxně obsahují více kalorií než ty bez tohoto tvrzení; jako by cereálie protestovaly až příliš.
Dokonce i výrobci sladkých tyčinek se k taktice připojili; chlubí se obsahem bílkovin ve výrobcích, protože v nich jsou arašídy. Stále je to však sladká tyčinka a obsahuje 50 gramů cukru. I cereálie Froot Loops lze označit za snídaňovou cukrovinku, jelikož mají na stejnou porci 40 gramů cukru.
Vzhledem k tomu, že podle průzkumu věří spotřebitelé informacím na přední straně balení, považují je za vládou schválená a ignorují výživové údaje na zadní straně krabice, volají někteří po tom, aby odborníci na výživu zvážili „úplný zákaz všech tvrzení na přední straně obalu.“ Průmysl přišel se značením Smart Choices, které však mělo krátkou životnost. Upadlo v nevíru po zjištění, že velebí posuzované cereálie typu Froot Loops a Cookie Crisp. Průmysl zpracovaných potravin utratil přes miliardu dolarů za lobbování proti přijetí informativnějšího značení výrobků pomocí barev semaforu. Nesouhlasí s naznačením, že by „jakákoliv potravina mohla obsahovat příliš mnoho čehokoliv.“
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org
- American Medical Association─Council on Foods and Nutrition. Some nutritional aspects of sugar, candy and sweetened carbonated beverages. JAMA. 1942;120:763-765.
- Wilder RM, Keys TE. Unusual Foods of High Nutritive Value. JAMA. 1942;120(7):529-35.
- Dinicolantonio JJ, Berger A. Added sugars drive nutrient and energy deficit in obesity: a new paradigm. Open Heart. 2016;3(2):e000469.
- Mcdonough SP. Sweet Knowledge: How Declaring Added Sugars Will Help Consumers Make Informed Food Choices. Food Drug Law J. 2015;70(4):553-71, ii.
- National Yogurt Association. Re: Comments on. Revision of the Nutrition and Supplement Facts Labels; Supplemental Proposed Rule to Solicit Comment on Limited Provisions (Docket No. FDA-2012-N-1210). Rockville, MD. Published October 13, 2015.
- Snack Food Association. RE: Docket No. FDA-2012-N-1210 and FDA-2004-N-0258. Arlington, VA. Published August 1, 2014.
- International Dairy Foods Association. RE: Proposed Rule for Food Labeling: Revision of the Nutrition and Supplement Facts Labels; Docket No. FDA-2012-N-1210. Rockville, MD. Published July 31, 2014.
- Kellogg's. RE: Docket No. FDA-2012-N-1210 and RIN 0910-AF22 Food Labeling: Revision of the Nutrition and Supplement Facts Labels 79 Federal Register 11880, March 3, 2014. Rockville, MD. Published August 1, 2014.
- Natella S, Divan V, Rana M, Mills C. Sugar consumption at a crossroads. CREDIT SUISSE AG Research Institute. 2013. Zurich, Switzerland.
- U.S. Food and Drug Administration. Use of “Light,” “Mild,” “Low,” or Similar Descriptors in the Label, Labeling, or Advertising of Tobacco Products. June 2010.
- Bailin D, Goldman G, Phartiyal P. Sugar-coating Science: How the Food Industry Misleads Consumers on Sugar. Union of Concerned Scientists. Published May 1, 2014.
- Hearings Before the Select Committee on Nutrition and Human Needs of the United States Senate, 93rd Cong, 1st Sess (1973).
- Scrinis G. Reformulation, fortification and functionalization: Big Food corporations’ nutritional engineering and marketing strategies. Journal of Peasant Studies. 2015;43(1):17-37.
- Harris JL, Thompson JM, Schwartz MB, Brownell KD. Nutrition-related claims on children's cereals: what do they mean to parents and do they influence willingness to buy?. Public Health Nutr. 2011;14(12):2207-12.
- Schwartz MB, Vartanian LR, Wharton CM, Brownell KD. Examining the nutritional quality of breakfast cereals marketed to children. J Am Diet Assoc. 2008;108(4):702-5.
- Pomeranz JL. A comprehensive strategy to overhaul FDA authority for misleading food labels. Am J Law Med. 2013;39(4):617-47.
- United States Department of Agriculture. SuperTracker. 2018.
- Nestle M, Ludwig DS. Front-of-package food labels: public health or propaganda?. JAMA. 2010;303(8):771-2.
- Roberto CA, Bragg MA, Livingston KA, et al. Choosing front-of-package food labelling nutritional criteria: how smart were 'Smart Choices'?. Public Health Nutr. 2012;15(2):262-7.
- Brownell KD, Koplan JP. Front-of-package nutrition labeling--an abuse of trust by the food industry?. N Engl J Med. 2011;364(25):2373-5.
Image credit: twinsfisch via unsplash. Image has been modified. Video production by Glass Entertainment. Motion graphics by Avocado Video.